> Nem lenne-e jo megoldas egy allo vagonra felultetni az embereket az
> allomason, es ha jon a vonat utana kuldeni (csuzli), es rakapcsolni a
> szaguldo vonatra (valami ertelmes gyorsitasi modszerrel, tehat nem
> utkoztetessel vagy kampoval...). A leszallokat pedig az utolso kocsiba
> iranyitani amit az allomas elott lekapcsolnanak es lefekeznenek.
Tobb evtizede gondolkoznak ezen az otleten - de en hosszaban elfelezett
vonatrol hallottam. Nem csinaljak, mert veszelyes.
Finomitsuk kicsit az otletedet: az allomas legyen olyan, hogy
vegigszalad rajta egy egyenes sin - de az elejen es a vegen van egy
fuggoleges valto is (egy sin egyik veget fel lehet emelni, ill. a
masiknal a masik oldalon ra lehet ereszteni a vizszintes szakaszra). Az
allomas folott van egy domb: ott vannak az utasok.
A vonat az egyenes reszen szalad vegig - az utolso kocsit viszont
100m-rel elobb lekapcsoljak, igy az lelassul. Amikor a vonat atment a
valton, emelkedo allasba teszik (ez a sin hajlekony, igy nincs tores
benne: ezzel elkerulheto a hirtelen gyorsulas): az utolso kocsi erre
fut ra, es felgurul a dombra. Ott megall (fekez vagy lefekezik) es ki
lehet szallni.
Kozben az indulo kocsi is elindul ugyanarrol a dombrol - amikor a vonat
atment rajta, leeresztik neki a masik valtot. Ennek a profilja olyan,
hogy a kocsi zokkenomentesen tud csatlakozni a vizszintes sinhez.
Az egeszhez nagyon pontos es biztonsagos eszkozok kellenek, az erzes
pedig olyan, mint a legvadabb vidamparkban a raketan. Itt olyan
gyorsulasok vannak (leginkabb a valton, de a dombon is) - valamint
olyan ijeszto akar felgurulni a dombra, akar le, hogy utas legyen a
talpan, akinek nem akad fenn a szeme, es nem kell neki kozben zacsko.
....gondolkoztam a hagyomanyos, oldaliranyu valtokon is, de az itt nem
mukodik. Nagyon nagyok a gyorsulasok. A leallo kocsi meg megoldhato
lenne akar valto nelkul - de a csatlakozo nem. Akkor pedig elobb-utobb
elfogy a vonat :-) - ill. meg kell allnia, utanpotlasert (vagy kulon
jaratokat kell inditani a lekapcsolt kocsikbol).
Meg talan ez a resze eletkepes lenne, ha:
- az allomason at lehet menni nagy sebesseggel,
- a vonaton csak leszallok vannak (pl. Pestrol megy kifele egy
nagyvaroson keresztul),
- pontos es megbizhato automata szetkapcsolo van,
- automatikusan vagy taviranyitassal lefekezhetok a kocsik.
Ez is csak akkor mukodne, ha ossze lehetne hangolni az ottani tobbi
vonattal is - az elony pedig *nem* a kozbenso varosban jelentkezne,
hanem a tavoliban, a kevesebb utas szamara. Visszafele (a visszauton)
ugyanez nem mukodne. Megeri?
Mondjuk latvanynak nem lenne rossz...
....megoldhato meg ugy is, hogy minden kocsi motorkocsi, es a kovetkezo
elolrol csatlakozik (akkor indul, amikor a vonat mar majdnem beerkezett
az allomasra. Ehhez nagyon jo automatika kell (es a vezeto
allomasonkent vandorol egy kocsival odebb) - esetleg ket vezeto: az
egyik mindig a leallo kocsiban van, a masik a csatlakozoban (a harmadik
meg vandorol egy kocsival arrebb, a csatlakozas utan - az allomasok
kozott mindig ketten vannak a vezetofulkeben).
|