Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TUDOMANY 3545
Copyright (C) HIX
2007-07-09
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 re: gyors vonat (mind)  51 sor     (cikkei)

+ - re: gyors vonat (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Nem lenne-e jo megoldas egy allo vagonra felultetni az embereket az
> allomason, es ha jon a vonat utana kuldeni (csuzli), es rakapcsolni a
> szaguldo vonatra (valami ertelmes gyorsitasi modszerrel, tehat nem
> utkoztetessel vagy kampoval...). A leszallokat pedig az utolso kocsiba
> iranyitani amit az allomas elott lekapcsolnanak es lefekeznenek.
Tobb evtizede gondolkoznak ezen az otleten - de en hosszaban elfelezett
vonatrol hallottam. Nem csinaljak, mert veszelyes.

Finomitsuk kicsit az otletedet: az allomas legyen olyan, hogy
vegigszalad rajta egy egyenes sin - de az elejen es a vegen van egy
fuggoleges valto is (egy sin egyik veget fel lehet emelni, ill. a
masiknal a masik oldalon ra lehet ereszteni a vizszintes szakaszra). Az
allomas folott van egy domb: ott vannak az utasok.
A vonat az egyenes reszen szalad vegig - az utolso kocsit viszont
100m-rel elobb lekapcsoljak, igy az lelassul. Amikor a vonat atment a
valton, emelkedo allasba teszik (ez a sin hajlekony, igy nincs tores
benne: ezzel elkerulheto a hirtelen gyorsulas): az utolso kocsi erre
fut ra, es felgurul a dombra. Ott megall (fekez vagy lefekezik) es ki
lehet szallni.
Kozben az indulo kocsi is elindul ugyanarrol a dombrol - amikor a vonat
atment rajta, leeresztik neki a masik valtot. Ennek a profilja olyan,
hogy a kocsi zokkenomentesen tud csatlakozni a vizszintes sinhez.
Az egeszhez nagyon pontos es biztonsagos eszkozok kellenek, az erzes
pedig olyan, mint a legvadabb vidamparkban a raketan. Itt olyan
gyorsulasok vannak (leginkabb a valton, de a dombon is) - valamint
olyan ijeszto akar felgurulni a dombra, akar le, hogy utas legyen a
talpan, akinek nem akad fenn a szeme, es nem kell neki kozben zacsko.
....gondolkoztam a hagyomanyos, oldaliranyu valtokon is, de az itt nem
mukodik. Nagyon nagyok a gyorsulasok. A leallo kocsi meg megoldhato
lenne akar valto nelkul - de a csatlakozo nem. Akkor pedig elobb-utobb
elfogy a vonat :-) - ill. meg kell allnia, utanpotlasert (vagy kulon
jaratokat kell inditani a lekapcsolt kocsikbol).
Meg talan ez a resze eletkepes lenne, ha:
- az allomason at lehet menni nagy sebesseggel,
- a vonaton csak leszallok vannak (pl. Pestrol megy kifele egy
nagyvaroson keresztul),
- pontos es megbizhato automata szetkapcsolo van,
- automatikusan vagy taviranyitassal lefekezhetok a kocsik.
Ez is csak akkor mukodne, ha ossze lehetne hangolni az ottani tobbi
vonattal is - az elony pedig *nem* a kozbenso varosban jelentkezne,
hanem a tavoliban, a kevesebb utas szamara. Visszafele (a visszauton)
ugyanez nem mukodne. Megeri?
Mondjuk latvanynak nem lenne rossz...

....megoldhato meg ugy is, hogy minden kocsi motorkocsi, es a kovetkezo
elolrol csatlakozik (akkor indul, amikor a vonat mar majdnem beerkezett
az allomasra. Ehhez nagyon jo automatika kell (es a vezeto
allomasonkent vandorol egy kocsival odebb) - esetleg ket vezeto: az
egyik mindig a leallo kocsiban van, a masik a csatlakozoban (a harmadik
meg vandorol egy kocsival arrebb, a csatlakozas utan - az allomasok
kozott mindig ketten vannak a vezetofulkeben).

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS